Klasická média
V této části jsme se nejprve zaměřili na porozumění využívání základních typů médií – novin a televize. Sociální sítě jsou zobrazeny níže. První otázka se dotazovala na výběr maximálně 5 českých klasických médií – novin a televize, ze kterých lidé čerpají informace.
Přehled nejčastěji užívaných klasická médií (novin a televize), ze kterých lidé získávají informace
Sociální média/sítě
Hlavní soubor otázek, kterými jsme se zaměřovali na lepší porozumění způsobu využívání médií, směřoval na sociální média / sociální sítě. Z výsledků vidíme, že sociální média/sítě využívá naprostá převaha zúčastněných.
Používáte sociální média/ sítě (např. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat, LinkedIn, atd.)?
Označte, zda vlastníte účet na některé z následujících sociálních sítí či na některém z těchto sociálních médií a vyberte zda jej používáte.
Poznámka: Původní možnosti obsahovaly následující volby: „Ne, nemám účet“, „Ano, ale nepoužívám“, „Ano, používám pasivně (např. aktivně sám / sama nepřispívám)“, „Ano, používám aktivně“. Tyto možnosti zde byly rozděleny na „Ano“ (poslední dvě) a „Ne“ (první dvě).
Používání sociálních médií / sítí je spojeno s celou řadou pocitů a nálad, my jsme ale chtěli porozumět především tomu, zda se v období pandemie koronaviru a onemocnění COVID-19 nějak nemění významně jejich úloha. Nejprve jsme se tak ptali na různé pocity a nálady, se kterými může být jejich používání spojováno a dále pak na jejich možný vliv na každodenní pracovní i osobní život.
Zeptali jsme na pocity či nálady, které lidé pociťují při užívání sociálních médií/sítí:
0 % značí, že daný pocit zcela vůbec lidé nepociťují
100 % značí, že daný pocit lidé pociťují zcela určitě
Poznámka: Zobrazené hodnoty jsou celkovými průměry.
Vnímaný vliv užívání sociálních médií na míru užívání alkoholu
Poznámka: Tento výsledek naznačuje, že užívání sociálních sítí je patrně spojeno s určitým snížením užívání alkoholu.
Vnímaný vliv užívání sociálních médií na délku spánku
Poznámka: Tento výsledek naznačuje, že užívání sociálních sítí je patrně spojeno s nepatrným zkrácením délky spánku.
Jak dlouho strávíme užíváním sociálních médií / sítí
V den pracovního volna?
V rámci pracovního dne
Kolik minut trávíme na sociální sítích před spaním?
Poznámka: Otázka byla položena následovně: „Kolik minut jste včera strávili na sociálních médiích/sítích před spaním?“